TY - JOUR ID - 32212 TI - ارائه چارچوب آینده‌نگاری شرکتی مبتنی بر سناریوپردازی در راستای ارتقای مدیریت نوآوری (مورد مطالعه: صنایع هوا و فضا) JO - آینده‌پژوهی دفاعی JA - DFSR LA - fa SN - 2588-428X AU - کشاورزترک, محسن AU - مقیمی, سید محمد AU - ابویی اردکان, محمد AU - عیوضی, محمد رحیم AD - گروه آینده پژوهی، دانشکده میدیریت،‌دانشگاه تهران، تهران، ایران AD - گروه آینده پژوهی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران AD - گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران AD - دانشکده علوم انسانی، دانشگاه شاهد، تهران، ایران Y1 - 2017 PY - 2017 VL - 2 IS - 5 SP - 57 EP - 82 KW - آینده‌نگاری شرکتی KW - سناریوپردازی KW - مدیریت نوآوری KW - چارچوب DO - N2 - شواهد عینی پژوهش‌های حوزه‌های گوناگون نشان می‌دهد که شرکت‌ها هنوز از کمبود چارچوبی جهت مواجهه با شرایط ابهام‌آمیز و پیچیده آینده در حوزه‌های مختلف و اطمینان از دریافت همه تغییرات خارجی مرتبط و ارائه پاسخهای متناسب در مخاطره هستند. در این میان شرکت‌ها برای توسعه و گسترش نوآوری‌های خود در راستای خلق ارزش و ثروت تلاش می‌کنند. یکی از روش‌های نوین و توانمند برای شرکت‌ها در این شرایط، آینده‌نگاری شرکتی است که فرایند مدیریت نوآوری را بهبود و توسعه می‎‌دهد. از‌این‌رو پژوهش حاضر برآن است تا ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های آینده‌نگاری شرکتی را در راستای ارتقا و بهبود مدیریت نوآوری به‌کار برد. در این میان از ظرفیت‌های روش سناریوپردازی نیز بهره می‌برد. فرایند پژوهش ترکیبی از روش کمی تحلیل معادلات ساختاری که تاثیرات آینده‌نگاری شرکتی بر مدیریت نوآوری را بررسی می‌کند و روش کیفی در طی یک فراگرد فرایندی با بازخورد رجوع به خبرگان و تحلیل محتوا است. در بخش کمی بعد از حصول روایی مدل مفهومی تاثیرات آینده‌نگاری شرکتی بر مدیریت نوآوری بدست آمده از تحلیل ادبیات توسط خبرگان این حوزه، صنایع هوا و فضا به عنوان مطالعه موردی قرار گرفت و پس از جمع‌آوری پرسشنامه‌ها، با استفاده از نرم‌افزار SmartPLS فرضیه‌های پژوهش آزمون شدند. در تحلیل کیفی در هر کدام از مراحل مصاحبه‌های عمیق نیمه‌ساختاریافته با خبرگان و تحلیل محتوا در راستای نیل به شاخص‌ها و مولفه‌های چارچوب مدنظر، پژوهشگران می‌توانستند به مرحله یا مراحل قبل بازگشته و در مسیر پیش رو تجدید نظر کنند. یافته‌های پژوهش شامل مولفه‌های تاثیرگذار آینده‌نگاری شرکتی بر مدیریت نوآوری در بخش کمی و در امتداد آن ارایه چارچوب آینده‌نگاری شرکتی در راستای توسعه و بهبود مدیریت نوآوری و سپس توسعه چارچوب آینده‌نگاری شرکتی مبتنی بر سناریوپردازی در راستای ارتقای مدیریت نوآوری است. UR - http://www.dfsr.ir/article_32212.html L1 - http://www.dfsr.ir/article_32212_40961ec8ce961c71c5ce58390e06d560.pdf ER -